Influencer marketing
Blog

Influencer marketing, onder welke groep val jij?

Influencer marketing begint steeds meer opmars te maken in de marketingwereld, mede door het grote aanbod influencers. Maar mogen we deze influencer in een grote groep gooien en kunnen we tegenwoordig al onderscheid maken? Mocht je nog niks weten over een nano-, micro-, meso- of macro-influencer lees dan vooral snel verder, we leggen je in deze blog graag alles uit over deze groepen en voor- en nadelen die deze groepen hebben wat betreft influencer marketing

 

Nano-influencer X influencer marketing

Klein maar fijn geld ook wel voor deze groep influencer. Ook al komen ze maar net kijken bij de influencer marketing en hebben ze een beperkt bereik (maximaal 5.000 volgers), ze hebben wel de meeste sterke band met hun achterban. Dit komt door de passie die deze influencer (zo zien ze zichzelf vaak nog niet) overbrengen naar social kanalen. Ze doen dit omdat ze het zelf willen en niet omdat ze er grof geld voor krijgen. Ben je dus op zoek naar echtheid en een specifieke doelgroep dan sluit deze groep influencers zeker aan op je wensen en behoeften.

 

Micro-influencers X influencer marketing

Deze groep is hard aan de weg aan het timmeren en ze hebben al iets meer ervaring in de influencer marketing wereld met een aantal volgers van 5.000 tot 50.000. Deze bloggers maken ook nog steeds content vanuit passie en beperkt zich tot een specifieke groep zoals hun bijzondere werk of een unieke hobby. Deze groep inzetten voor marketing is ontzettend interessant voor bedrijven omdat ze lijken op de nano-influencers maar veel meer kunnen bereiken. Door het hogere aantal volgers hebben deze bloggers nog meer engagement en geloofwaardigheid waar de meeste bedrijven op zoek naar zijn. Daarnaast zijn ze ook nog relatief goedkoop.

 

Macro-influencers X influencer marketing

Deze groep gaat nog een stapje hoger dan de micro-influencers met een aantal volgers van 50.000 – 100.000. Hier wordt ook nog steeds vanuit eigen passie content gemaakt maar toch wordt in deze groep al aan de echtheid getwijfeld. Het is voor deze groep cruciaal om te zorgen voor een goede band met hun achterban en kritisch te blijven kijken naar de content en of deze ook nog steeds aansluit bij hun concept. Het voordeel van deze groep is dat ze nog meer bereik hebben bij influencer marketing dan nano- en micro-influencer en dat ze voor een bedrijf dus nog meer kunnen betekenen als je het bijvoorbeeld hebt over doelgroepbereik of naamsbekendheid vergroten.  

 

Mega-influencers X influencer marketing

Dit zijn de influencers waar iedereen wel een keer van heeft gehoord zoals Anna Nooshin of Nikkitutorials. Deze groep heeft een achterban van meer dan 100.000 volgers. Het bereik is ontzettend groot maar de gesponsorde content is bijna niet meer te ontwijkend. Mocht je op zoek zijn naar echtheid dan is deze groep influencers zeker niet geschikt om in te zetten bij influencer marketing.

 

Weet jij al onder welke groep je hoort?

Geef een reactie