Er is niet vervelender dan om je geld te moeten leuren bij je klant. Meerdere malen herinner je je klant, maar keer op keer wordt de afspraak niet nagekomen. Vaak is de oorzaak dat je klant financieel niet in staat is je factuur te betalen. En dit is een situatie die je in veel gevallen kunt voorkomen. Dit kun je namelijk doen door de kredietwaardigheid te checken. Hierbij creëer je vooraf inzicht in de financiële situatie van je potentiële klant. Kom je erachter dat de kredietwaardigheid te wensen over laat dan kun je daar vooraf maatregelen op nemen en voorkom je in veel gevallen dat je achter je geld aan moet. Lees in dit blog meer hoe je dat kunt doen.
Hoe kan je de kredietwaardigheid checken?
Hiervoor zijn eigenlijk twee manieren. Namelijk het zelf doen of het laten doen. Als je het zelf gaat doen is de meest logische bron de Kamer van koophandel. Als je zaken wil gaan doen met een rechtspersoon dan zal deze jaarlijks de jaarrekening deponeren bij de Kamer van koophandel. Met deze gegevens ben je prima in staat om een oordeel te vellen over de kredietwaardigheid van je potentiële klant. Je kunt hierbij beginnen met het analyseren van de balans. Hierbij kijk je allereerst hoeveel procent van het totale vermogen eigen vermogen is. Uitgangspunt voor een gezond bedrijf is dat dat 30% is. Kijk bij de balans ook goed wat de verhouding is tussen de liquiditeiten, voorraad en debiteuren ten opzichte van de kortlopende schulden. Dit geeft een beeld of je klant in staat is op korte termijn deze kortlopende schulden te voldoen. Kijk uiteraard ook goed naar de rentabiliteit. Als er de afgelopen jaren verlies is gedraaid dan kan dat nooit heel lang goed gaan. Je kunt de kredietwaardigheid ook uitbesteden aan een partij die daar specialist in is. Je krijgt dan een rapport met daarin ook een eindoordeel over de kredietwaardigheid.
Wat de doen bij een mindere kredietwaardigheid?
Het kan natuurlijk voorkomen dat je potentiële klant een wat mindere kredietwaardigheid heeft. De vraag is wat doe je dan. Uiteraard kan je ervoor kiezen om helemaal niet zaken te doen. Dat betekent wel dat je sowieso die omzet misloopt. En dat is niet altijd nodig. Alternatieven zijn om deze potentiële klant vooraf te laten betalen als je zaken gaat doen. Een andere mogelijkheid is om wekelijks te factureren. Daarmee beperk je ook het risico van niet tijdig betalen.