Je wilt iets ruilen maar de winkel is failliet! Hoe los je dat op?

Wat doe je wanneer een winkel failliet is, maar je wilt nog iets ruilen! Je hebt bijvoorbeeld een aanbetaling gedaan en de winkel is failliet gegaan. Of jouw nieuwe product is kapot gegaan en je wilt graag gebruik maken van de productgarantie. Wat ga je nu doen?

Wanneer de winkel failliet is

Iedereen koopt natuurlijk dingen. Je koopt een nieuw bed, een nieuwe bank voor in je woonkamer, of een nieuwe laptop. Als je het binnen krijgt, merk je dat er beschadigingen aan zitten. Je baalt natuurlijk als een stekker! Na een poosje na te hebben gedacht, ben je er uit; Dit is niet oké! Je gaat het product ruilen. Je zoekt op internet naar het bedrijf waar je het hebt gekocht. Je gelooft je ogen niet: de winkel is failliet!

Op zo’n moment, kun je een aantal dingen doen. Je kunt er voor kiezen om er niks mee te doen. Je denkt: “dat soort dingen gebeuren nou eenmaal.” Wanneer je iets hebt gekocht wat niet zo duur was, is dat misschien wel meest verstandige wat je in zo’n situatie kunt doen. Wanneer het product wat je hebt gekocht wel heel duur was, of je ligt er wakker van, zou het zonde zijn als je het zomaar laat gaan. Er is namelijk toch een manier om jouw product te redden!

Wat zou je kunnen doen?

Wanneer een CBW-erkende winkel, failliet is, vervalt de productgarantie. Als je dus een product binnenkrijgt, die kapot aangeleverd was, heb je een probleem. Zeker wanneer je een duur product hebt gekocht, waar je lang voor hebt gespaard en hard voor hebt gewerkt.

Gelukkig, bestaat de fabrieksgarantie. Het kan namelijk goed zijn, dat je daar wel recht op hebt. Wat moet je dan doen? Het is slim om dan contact op te nemen met de fabrikant. Weet je zo niet wie het is? Kijk even op het internet en doe een beetje onderzoek. Misschien kom je er wel achter. Als je de contactgegevens dan nog steeds niet kan vinden, kun je altijd nog contact op nemen met de curator.

Wat doet een curator?

De curator is iemand die op rechtelijk gebied jou kan helpen met dit probleem. Je stuurt dan een brief aan de curator met belangrijke informatie. Het is goed om je goed te verdiepen in wat je precies moet sturen en hoe je dat moet doen. Zo voorkom je fouten en gaat alles meteen goed. Verdiep je daarnaast goed in het proces.

Het proces om jouw product te laten vergoeden wanneer een winkel failliet is, kan best wat tijd en moeite kosten. Voor je hier aan begint, is het verstandig om je er in te verdiepen. Ook zou je jezelf kunnen afvragen of het de moeite waard is. Vind je van wel? Dan is het zeker geen gek idee om het te gaan proberen.